Telefon : 017-6735229

Rabu, 25 Ogos 2010

Hidupan lain di Sungai Rembau

Ada bermacam jenis ular yang mendiami kawasan Sungai Rembau-Linggi ini.


Di antaranya ialah ular tiung ini. Ular ini duduk di atas daun nipah/pokok bakau berhampiran tepi sungai ketika ia hendak bersalin kulit, waktu ia kenyang ( selepas memakan mangsanya )

Mengikut kata orang dulu-dulu ular ini boleh mengetahu perubahan cuaca iaitu ketika ribut atau banjir besar akan berlaku. Ketika ini ia akan duduk di tepi sungai.

Ular ini tidak agresif kecuali apabila diganggu.


Ular sawa batik secantik kulitnya….



Ia juga sama perangainya seperti ular tiung… kadangkala nelayan boleh terserempak dengan ke dua-dua jenis ular ini duduk dikawasan yang sama. Kemungkinan ia tidak memakan sama sendiri.



Ada juga nelayan terserempak dengan ular bakau. Ular ini seakan-akan ular kapak-kepalanya besar. Ular ini diantara ular berbisa dan agresif jika kita sentuh ( akan terus mematuk objek yang tersentuh badannya). Ular ini antara ular yang nelayan gerun bila melihat bentuk badan dan matanya yang merah.

Ular ini boleh dijumpai dimerata tempat dan paling kerap dijumpai kawasan pokok bakau kerana warnanya seakan akan warna pokok bakau dan sesuai untuk penyamarannya.

Ada lagi jenis ular yang ada di kawasan ini seperti ular daun/pucuk, ular air, ular tedung, ular buku tebu, ular sampah, ular hitam, dan lain-lain lagi.

0 comments: