Telefon : 017-6735229

Rabu, 25 Ogos 2010

Buaya




Sejenis lagi hidupan air yang terdapat di sungai ini ialah buaya. Nelayan pernah terserempak dengan 3 jenis buaya – buaya biasa-muncung pendek;buaya tembaga;buaya muncung panjang.

Selalunya buaya yang selalu ditemui adalah anak-anak buaya, dan buaya besar - sebesar tong dram dan kadangkala sebesar sampan hampir 16 ke 20 kaki panjangnya.

Buaya di sini adalah banyak dan pernah satu ketika dahulu pihak Majalah 3 membuat liputan mengenai buaya di sini. Mereka menganggarkan terdapat kira-kira 300 ekor ke atas buaya yang dapat dilihat daripada jambatan Tanjung Agas sehinggalah ke Sungai Timun.

Pada waktu malam menggunakan cahaya lampu suluh kita akan dapat melihat matanya bercahaya dan boleh diukur saiznya. Jika jarak di antara dua matanya rapat dan kecil maka ia adalah buaya yang bersaiz kecil. Tetapi jika jarak antara dua matanya jauh dan matanya besar maka saiznya pun besar.

Mengikut kajian, buaya di sini tidak begitu ganas kerana kawasan di sini mempunyai banyak makanan ( monyet, memerang, ikan, udang etc). Buaya paling pantang melihat monyet yang duduk di kawasan dahan rendah di tepi air sungai.

Nelayan selalu dapat melihat aksi buaya semasa sedang menangkap monyet. Di mana dengan sekali rembatan buaya akan dapat menangkap monyet tersebut.

Pak Zainal pernah sekali melihat buaya yang besar menangkap sekumpulan anjing liar(6 ekor)yang sedang berenang mengejar 2 ekor monyet ke arah tengah sungai. Sebelum sempat sampai ke tengah sungai, buaya tersebut berjaya membaham 4 ekor anjing dan 2 ekor lagi berjaya lari ke daratan manakala 2 ekor monyet tadi tidak kelihatan selepas itu.

Aksi sebegini adalah biasa bagi nelayan di sini.

Salah satu tanda buaya ada berhampiran ialah ketika monyet menjadi bising seolah-olah memberi amaran kepada kumpulannya dan air sungai akan berbau hanyir.

Ada juga ketika nelayan sedang memancing buaya telah menggigit sampan mereka kemungkinan nelayan telah mengganggu kawasan / habitat buaya semasa musim mengawan. ataupun buaya tersebut marah kerana telah diganggu.

Ada juga nelayan yg terjala buaya yang sedang berehat di dalam air. Tetapi buaya tidak bertindak agresif. Buaya cuma akan melarikan diri dengan membawa jala yang masih tersangkut di badannya.

Buaya ini mempunyai daya ingatan yang kuat apabila diganggu. Ia akan berdendam pada orang yang berniat jahat pada dirnya dan spesisnya.

Walaupun begitu, nelayan di sini masih tetap turun ke sungai untuk mencari rezeki. Begitulah uniknya perhubungan antara nelayan di sini dengan buaya sehingga pernah berjalan seiring antara buaya dan perahu di kawasan yang sama.


1 comments:

Cikgu IT berkata...

Bangga ade golongan nelayan seperti En.Zainal yang tidak lokek berkongsi pengalamn dan pengetahuan tentang hidupan ini dan kaitannya dengan aktiviti nelayan. Tahniah