Telefon : 017-6735229

Rabu, 28 Disember 2016

Projek Penempatan Siri 5 : Khazanah Dari Tanah Bencah II - Taman Lokan Melaka

Projek Penempatan Siri 5 Anugerah Remaja Perdana Rakan Muda (ARPRM ) Tahap Emas dari Badan Operasi Persatuan Belia G2 Felda Pemanis dan Quantum Training Centre telah berlangsung dari 21 - 25 Disember 2016. Ia membawa tajuk Khazanah Dari Tanah Bencah II dan diadakan di Taman Lokan di mana Pak Zainal telah menjadi Penilai Luaran mereka.


Seramai 6 orang peserta untuk tahap Emas iaitu :- 


Seramai 4 orang ARPRM Tahap Gangsa dari Terengganu dan disertai oleh mentor,  Mohd Nur Ashraff Husin.  juga telah berada di Taman Lokan ( 21 & 22 hb ).  Beliau pernah menjalankan aktiviti ARPRM Tahap Emas di Taman Lokan pada tahun 2015.

Pelbagai aktiviti telah dijalankan dan Ahamdulillah mereka berjaya mencapai matlamat mereka di Taman Lokan.
Mereka telah diduga dengan pelbagai cabaran dan dugaan sepanjang program mereka di sini. Antaranya merasa pengalaman berjalan kaki, menaiki kereta, van, dan juga sampan,

Pak Zainal telah meminta saya membantu kerana terdapat peserta wanita. Saya hanya sempat membantu pada hari pertama sahaja kerana ada urusan lain. Namun begitu, saya yakin dengan ketulusan peserta2 dalam menjalankan program. Mereka tidak meninggalkan solat dan mereka menjaga tatatertib antara lelaki dan wanita.

Malah mereka tidur dalam lingkungan pukul 2 pagi kerana ingin menyiapkan pelaporan yang perlu ditulis di dalam dua bahasa ( Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris ). Selaku seorang guru bahasa Inggeris, saya bangga dengan komitmen semua ahli dalam membantu satu sama lain di dalam tugasan itu. ( ketika itu mereka berbincang di hadapan khemah saya ).

Setiap aktiviti meninggalkan kenangan yang manis, dan pahit. Itulah yang menjadikan kita semakin dewasa.

Peserta2 dibimbing mencari lokan, menjala, menyembelih ayam, membuat sarung cempedak menggunakan daun nipah dan sebagainya.

Saya dan keluarga berharap agar peserta2 dapat menghargai habitat hutan bakau ini. Banyak hidupan bergantung kepada pohon bakau yang ada. Pohon bakau telah ditanam semula dibanyak tempat untuk mengelakkan tsunami. Sekiranya hutan bakau makin berkurangan, makin lama makin banyak hidupan yang akan pupus.

Semoga makin ramai yang sedar akan kepentingan menjaga alam semulajadi ini. Kita bukan lakukannya untuk diri sendiri sahaja malah untuk generasi yang akan datang.

Seandainya ingin menonton  video2 yang dibina oleh mereka, klik di sini :- https://www.youtube.com/watch?v=nktDGvKRqr8

Koleksi gambar pula boleh dilihat di blog mereka iaitu :-  http://beliag2pemanis.blogspot.com/  atau

instagram mereka https://www.instagram.com/explore/tags/projekpenempatansiri5/



0 comments: