Telefon : 017-6735229

Rabu, 1 September 2010

Lawatan Sambil Belajar






Pelajar-pelajar IPTA juga tidak terkecuali dalam melawat Taman Lokan ini. Lawatan sambil belajar dijalankan ini pernah dilakukan oleh UITM Skudai, dan UITM Shah Alam dan juga UPM Serdang. Mereka berpeluang melihat aktiviti yang dilakukan oleh Pak Zainal. Mereka juga banyak memberi dorongan dan galakan kepada Pak Zainal.
Dengan pengalaman yang ada sejak menjadi nelayan, Pak Zainal boleh membiak benih lokan secara tradisional/semulajadi. Dalam jangka masa lebih kurang 4 bulan, lokan(dewasa) akan mengeluarkan benih di mana Pak Zainal meletakkan 4 ekor lokan(dewasa) di kawasan lopak, dan bilangannya bertambah sebanyak hampir 30 ekor. Keistimewaan lokan ialah mengeluarkan benih secara semburan ( sebesar jagung dan kulitnya sangat nipis dan lembut). Kelemahan lokan ialah tumbesarannya akan terbantut dan mungkin tidak dapat mengeluarkan benih jika diletakkan di tempat yang tidak sesuai. Keunikan lokan – ia boleh hidup di dalam kolam cuma rasa isinya berbeza kerana ia bergantung kepada makanan yang terdapat di dalam kolam itu sahaja manakala lokan yang diternak secara semulajadi akan dapat makanan yang lebih banyak dan pelbagai.
Lokan yang “bernafas” ( kelihatan buih-buih udara ke permukaan air ) memudahkan lagi kita melihat kedudukan lokan tersebut.

0 comments: