Telefon : 017-6735229

Rabu, 1 September 2010

Pelawat



Di samping menjadi nelayan, Pak Zainal ada mendapat kunjungan pelancong dari dalam dan luar Negara. Pada awal tahun 2010 ini, sebanyak 58 orang pelancong (wartawan ) yang terdiri daripada 12 negara antaranya Brunei, Indonesia, Thailand, Singapura, Vietnam, USA, Mali,Pakistan, India, Sri Lanka… etc.

Kebanyakan aktiviti ialah melawat taman lokan , dan melihat bagaimana pencarian lokan dilakukan. Pelancong juga dapat merasa lokan bakar dan juga keenakan buah nipah. Pelancong juga didedahkan dengan kehidupan lain yang terdapat di Sungai Rembau – Linggi. Pelancong juga dapat melihat bagaimana nelayan di sini menjala dan memancing ikan dan udang. Ada kalanya pelancong dapat merasa pengalaman menjala udang di sungai. Pelancong amat seronok apabila melihat udang yang telah dapat mereka jala. Di samping itu, pelancong ditunjukkan bagaimana hendak mencari siput sedut, barai dan ketam nipah di dalam lubang dan juga menggunakan binto/ bubu.

Aktiviti ini adalah hasil usaha sama Pak Zainal dengan River Safari..... anda bolehlah melawat blog mereka...

http://riversafari.blogspot.com/

Pengalaman yang tidak dapat dilupakan ialah ketika wartawan Thailand memberi perangsang kepada Pak Zainal untuk memajukan lagi Taman Lokan ini kerana walaupun lokan terdapat di Negara lain Pak Zainal berjaya menjadikan lokan sebagai aktiviti pelancongan. Ianya satu idea yang sangat menarik dan boleh diketengahkan lagi ke peringkat yang lebih tinggi dan beliau akan mengikuti perkembangan Taman Lokan ini.. Pak Zainal hanya bersekolah setakat darjah 6 Melayu tetapi Pak Zainal faham jugalah apa yang pelancong tuturkan di dalam bahasa inggeris…


0 comments: