Telefon : 017-6735229

Selasa, 17 Ogos 2010

Tangkapan Ketam Nipah @ Bakau






Dahulu, nelayan mencari ketam menggunakan binto @ bubu (tradisional -diperbuat daripada buluh dan jaring) yang diletakkan umpan (ikan) didalamnya dan bubu tersebut akan biarkan di dalam anak-anak sungai selama setengah jam hingga satu jam lebih. Penanda ( pelampung) yang timbul di muka air menandakan tempat bubu dipasang dan memudahkan para nelayan untuk mengambil bubu itu kembali.

Ketam yang pada masa itu masih lagi banyak di sungai Rembau-Linggi akan masuk ke dalam bubu tersebut

.

Sekarang nelayan kebanyakannya menggunakan bubu yang direka khas ,menggunakan jaring dan kawat, di mana ia boleh ditinggalkan lama mencecah 1 hari tanpa ketam dapat melarikan diri. Tngkapannya juga lebih daripada tangkapan bubu tradisional.

Selain itu, ada juga nelayan yang menggunakan kawat khas untuk menangkap ketam yang berada di dalam lubangnya yang mana tidak semua nelayan mahir menggunakan teknik ini.

Ini memerlukan kesabara

n dan pengamatan dan mesti teliti semasa ianya dijalankan untuk mengelakkan lubang tersebut daripada rosak. Ini untuk memastikan ketam yang lain akan mendiami lubang tersebut. Ia juga kerana bukan setiap lubang didiami ketam… Ketelitian juga penting untuk menjamin keselamatan nelayan. Ketam yang berada di dalam lubang amat sukar untuk ditangkap kerana sepitnya yang besar dan keras. Pak Zainal sebelum ini pernah mengalami pengalaman disepit yang menyakitkan.

Kebanyakan berat ketam yang ditangkap menggunakan teknik ini seekor mencecah sehingga satu kilogram ke atas. Ketam yang kehilangan sepit atau anggota badan akan terjejas harga jualannya. Oleh itu, proses sebelum (pencarian lubang ketam ) sehinggalah mengikat ketam yang di dalam lubang perlu dibuat dengan berhati-hati.

0 comments: