Telefon : 017-6735229

Ahad, 10 Julai 2011

Kursus Fiber glass


20 jun – 24 jun yang lalu, Pak Zainal bersama 12 org nelayan (5 org nelayan Melaka dan  beberapa peserta negeri lain ) telah menjalani kursus membuat boat fiber glass di Kuala Perlis, Perlis. Ianya adalah di bawah anjuran Jabatan Perikanan Pulau Pinang.







Antara proses menghasilkan bot fiber glass. Perlukan ketelitian baru dapat menjamin kualitinya.



Pak Zainal amat berterima kasih kerana diberi peluang menambah pengetahuan dan pengalaman yang memang berguna bagi para nelayan.
Cikgu Ali sungguh peramah dan tidak lokek untuk berkongsi ilmu terutama sekali dalam membuat boat fiber glass. Pak Zainal dan rakan-rakan memang berminat dengan kursus sebegini yang dapat membantu kami menjimatkan kos pembelian bot yang sememangnya semakin mahal. Pak Zainal berharap agar dapat menghasilkan bot mengikut apa yang telah Pak Zainal pelajari tempohari. InsyaAllah.
Inilah rupa bot yang terhasil. Selepas beberapa penambahan, ia akan dapat digunakan.
Kami juga dibawa melawat ke Ladang Nipah Kipli di Kuala Sanglang, Perlis. Kami didedahkan dengan cara yang digunakan untuk mendapatkan nira nipah. Nira nipah yang diberikan memang sedap. Pak Zainal teringin juga mencuba mendapatkan nira nipah di Taman Lokan tetapi mungkin tidak akan berhasil kerana hidupan liar seperti monyet banyak; pokok bunga yang Pak Zainal tanam banyak yang telah dimusnahkan oleh monyet.

0 comments: