Telefon : 017-6735229

Isnin, 1 November 2010

Hari Peladang, Penternak dan Nelayan Negeri Melaka




Pada 24 Oktober yang lepas, Pak Zainal telah menyertai Hari Peladang, Penternak dan Nelayan peringkat negeri Melaka. Ia diadakan di Dataran Air Keruh.
Pak Zainal berasa berbangga dapat melihat pelbagai hasil yang telah ditunjukkan. InsyaAllah Pak Zainal juga ingin menjadi setanding rakan-rakan lain yang telah berjaya.
Banyak yang Pak Zainal pelajari samada melalui perbualan dengan wakil Jabatan Perikanan mahupun melalui seminar ataupun perbentangan rakan-rakan.
Banyak jabatan dan sumber yang boleh digunakan untuk membantu projek. Cuma perlu diteliti kerana bantuan disalurkan dalam pelbagai bentuk, kewangan, peralatan, khidmat nasihat, dan lain-lain lagi. Pak Zainal juga bercadang ingin memohon bantuan untuk menaikkan taraf Taman Lokan dan ianya masih dalam proses mengasingkan keperluan yang paling penting.

Perkara pertama yang Pak Zainal lakukan selepas menghadiri program tersebut ialah menyenaraikan warga Taman Lokan. Iaitu keluarga Pak Zainal sendiri. Selama ini orang mengandaikan Pak Zainal bergerak sendirian. Padahal selama ini keluarga Pak Zainal banyak memberikan bantuan. Walaupun mereka tidak terlibat secara aktif di Taman Lokan,( disebabkan faktor kerjaya, masa dan keluarga), mereka banyak memberikan dorongan dan nasihat. Anak-anak Pak Zainal juga yang telah mereka blog ini.
Pak Zainal amat berterima kasih kepada mereka kerana sanggup bersabar selama ini. Isteri Pak Zainal memang amat risaukan Pak Zainal. Beliau suka mengingatkan Pak Zainal supaya melakukan kerja dengan teliti dan tidak secara "batuk di tangga". Bukan senang untuk menguruskan 3 kerja pada satu masa. Pak Zainal perlu mencari rezeki di sungai, menjaga HQ iaitu tempat latihan dan Taman Lokan. Tetapi, seperti kata orang lama ' di mana ada kemahuan, di situ ada jalan' . ini adalah hobi Pak Zainal dan disebabkan ia juga dapat memberikan kesenangan pada orang ramai kelak, Pak Zainal cuba menjadikannya realiti.

0 comments: